Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.12.2009 04:18 - Коледата невъзможна
Автор: romanov Категория: Изкуство   
Прочетен: 13840 Коментари: 79 Гласове:
29

Последна промяна: 28.12.2009 09:05

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

- Ти нов ли си?

Завари го на височинката, над стопанските постройки – седеше на припек, мъчейки се да открадне топлинка от замръзналите лъчи на бледото слънце. Бе сам, загледан надолу, към обширният двор застлан с бял камък и лехи с гергини.

- Ъхъм, има – няма, от десет месеца съм тук – кимна, все така без да се обърне към него.

- Ъхъм – кимна и Гоце, - затуй не съм те виждал.

- То, ние сме доста там, няма и как да ме видиш – поде отново малкият.

- Вярно, вярно – бързо се съгласи  – Как се казваш?

- Гошо.

- Приятно ми е, аз съм бате ти Гоце.

- И на мен, батка – усети как се усмихва, но все още не виждаше лицето му.

- Почти сме си адаши, а? – ухили се Гоце и прилегна до поваления дънер, чиято кора годините бяха ощавили до блясък. – Скоро ще завали….

- Мислиш ли? – погледна небето. – Няма ни един облак…

- Убеден съм. По това време на годината винаги вали.

 Взря се в тила му, младежката руменина по бузите, мъхът по тях.

 - Наистина ли? –  не дочакал отговор, Гошо зададе нов въпрос – А каква е тая гълчава, от сутринта джангър слушам?

Гоце се посмути за миг, премига, като че ли му бяха бръкнали с пръчка в окото, премести се без нужда на другия хълбок, обмисляйки отговора:

- Ами… Това е един празник. Стягат се хората, приготовления правят.

- Празник ли? Сигурно е интересно? Обичам празниците – настроение, музика…Ще ми разкажеш ли? – оживено избъбри малкият и поседна до Гоце, зяпна го с любопитство в устата.

“ Интересен старец, мислеше си Гошо, малко понамирисва, но готин ”

- Обяд е, не ви ли събират за храна? – опита се Гоце да се измъкне от новата порция въпроси.

- Аз не съм гладен нещо… Хайде, разкажи, моля те?

- Добре де – изпъшка недоволно Гоце, - ама то няма кой знае какво за разказване, набързичко, не бива да изпускаш обяда.

- Да, да! – съгласи се Гошо – Набързичко ми разкажи.

- Това е един древен обичай. Християнска традиция. Казват й Коледа.

- А-а-а, Коледа!… - изви глас Гошо.

- Чувал ли си? – с надежда и облекчение в гласа запита Гоце.

- Ми не – ухили се насреща му малкият – ама ми се стори едно такова, хубаво. Красиво! К-о-л-е-д-а! Виж само как звучи…

- Хъм!...

Замълчаха.

“Хубаво му звучало. Боже!”

Над главите им прелетя оръфан рояк полски гарвани, направи бавен кръг и кацна с крясък в лозето.

- И тоя празник, Коледата де, с какво е толкова специален? – Гошо наистина искаше да знае, питаше и заставаше зад въпросите си с цялата наивност и доверие, присъщи на любопитните хлапета.

- И аз не съм много наясно, само съм чувал… - Гоце с неохота продължи – Родил се някога един мъж, Син Божий го наричат. И в негова чест е тоя празник.

- Родил се? И какво, какво му е толкова важното?

- Не разбираш! – смъмри го Гоце. – Това е Исус Христос, Син на Бога.

- Че защо не си му честват просто рожден ден, като на всички други, с подаръци, торта…

- Е, ами това е то бе, Гошо, тъп ли си! Това му е честването на рождения ден.

- А-а-а…Ама, тия хора тук, стопаните на двора, нещо роднини ли му се падат, че ще го празнуват?

В гласа му нямаше и капка ирония или сарказъм. Наистина не знаеше, а въпросите му будеха размисли.

- Роднини ли? На него целият човешки род му е роднина, защото той е нещо като духовен водач на християните.

- Аха, а кои са християните, какви са, аз какъв съм например?

Опита се да бъде спокоен, да не избухва, но и той не знаеше всички отговори. Наистина, беше ли християнин той? Ами Гошо? А рибите в морето, птиците, дърветата? Може би трябваше да го разкара това хлапе, да не се занимава с него, да не задълбочава в материя, в която не бе никак силен. Вместо това отговори:

- Гошо, виж сега. Как ти звучи думата – християнин? Християнин? А тази – Христос, тя как ти звучи? Я направи паралел между двете.

- Мда…- дълбокомислено рече Гошо, без дори да сбръчка гладкото си, младежко чело. Да му се не начудиш на акъла! – Имат общ корен. Христос – християнство.

- Точно така – облекчено каза Гоце – Бравос!

- Значи това било… Хъм, и пак не ми стана много ясно…

- Религия бе, малкия! Религия, носеща името на основателя си. Сега вече, ясно ли ти е?

Гошо мълчеше и ровичкаше замръзналата земя с крак. Сумтеше, мрънкаше под нос, упорстваше.

- Значи, църковен обичай – констатира. – Защото аз свързвам религията с църквата. Може и тъп да съм, но така ми звучи.

- Оф, слушай сега. Искаш да знаеш, питаш... Казвам каквото знам, не ми е работа да се меся в църковни и Божи дела. Ясно?

Ядно прозвуча гласът му в прозрачният, мразовит ден. Надалеко, додето погледът му стигаше бе мъртвило. Черното, разорано на огромни квадрати поле, запуснатите по-нататък общински лозя с излинялата, овъглена трева между редовете, самотните  трънаци, в които вятърът просвирваше на път за голите бърда на планината зад тях. Гарваните неохотно ронеха буците за някой сляп червей, нейде изскимтя куче. И пак мъртвило.

- Гоце, не се сърди, батка. Няма да те питам повече. Много важно, че църковен празник се празнува от стопаните. Тяхна си работа…

- Виж сега, християнството е не просто религия! То е вяра!

- В какво?

- Вярата в Исус, който се е жертвал и е бил разпнат на кръст.

- Ужас!... Наистина ли, бе? И защо?

- Той е Спасител. Хората вярват, че чрез саможертвата си им е издействал опрощаване и на техните грехове, че спасението от греха и смъртта е във вярата. Той е Месията!

- Месия…Кръст…Църква…Тъжно ми звучи това, някак обречено и несериозно, като за човешки род.

- Християните са хора благоверни, имат си кодекс на морала, не нарушават десетте Божи заповеди, които са написани там лично от Бог…

Разговорът им бе прекъснат от набиращата сила гълчава в двора. Погледнаха. Мъже приготвяха огромна дървена скара, жени кладяха огньове, завираха котли вода, деца щъкаха назад напред. И макар привидно весели, нещо тъмно и ритуално се прокрадваше в действията на хората. Бръмна електрически шмиргел, някой точеше нещо в гаража.

- Какво правят? – запита Гошо.

Не му се говореше на Гоце повече, надигна се бавно от изстиващата земя, усети радикулитът да се прокрадва пълзешком към ставите му:

- Трябва да ходя, малкия.

Срещна укоризненият му поглед, поколеба се за миг:

- Ами това е, стягат се. Започват приготовлението за…

- Жертвоприношение? На такова ми прилича!?

- Ми…виж сега… не е точно така…

- Грозна работа, Гоце!

- Традициите…

- Тия ченгели там, за какво са?

- …закачат разни неща на тях.

- Какви? Не ми приличат на закачалки за менци или дрехи.

- Виж какво, малкия…

- А тия скари, дето жените ги стържат с четките, те за какво служат, за нар ли? Или за посмъртно ложе?

- Оф, айде, аз тръгвам. Де да знам за какво са – истински се ядоса Гоце и закуцука надолу, по пътеката към свинарника.

- А бензиновите лампи, тия ножове, сатъра, огромният дръвник, за какво са?...Кажи бе, батка, те за какво са? Какви са тия традиции бе, това си ми прилича на истинско, преднамерено убийство бе… Гоце, не се измъквай, Гоце! Нали християните трябва да бъдат добри бе, Гоце… - подтичваше зад гърба му гласът на Гошо – отчаян, нечут вопъл, неистово яростен, съпротивляващ се, объркан и логичен, питащ и чакащ отговори, които същността му вече знаеше, знаеше и търсеше справедливост.

Гоце усети как сълзи се спуснаха по прасковените му бузи, загорча му, надигна  се в гърлото му обилният обяд, поиска да излезе обратно.

- Значи, -  не спираше Гошо - за да си без грехове, трябва да вярваш, само това ли? И като идеш в неделя на черква, ти се опрощават, и от понеделник почваш пак, така ли? Нали не трябва да се вършат грехове бе, Гоце… Гоце! В тая книга, свещената, с десетте заповеди… в нея какво пише за сатанинските ритуали а? Гоце! И ти си като мен, не можеш да избягаш…Не можеш вечно да им бягаш, докато на нас се гледа като на храна за банкета, в името на светия, който се е жертвал, за да няма зло… Това е подигравка… Каква е тази вяра...? Каква е тази религия, ритуали, традиции…? Не можеш да избягаш, Гоце, не можеш…

 

 Хлопнал тежката врата зад гърба си, Гоце се тръшна върху голият под, опитвайки се да не чува, да се скрие от думите на Гошо. Зарида без да се усети:

- Не! Не съм като теб, не съм!... Аз съм друг, аз съм нерез, аз съм им нужен, разбра ли!… За да се възпроизвеждаме, за да се роим… За да ни изколват после под благовидни поводи…Или просто, защото сме родени за това…И да ни горят с бензинови лампи кожите, да ни разфасоват, окачват на ченгели, или пълнят на наденици…Но аз съм им нужен и моето месо е кисело, няма да ме…

 

 Вън заваля. Хубав бял сняг. Трупаше, рисуваше красива приказка зимата и сякаш нямаше да има край. Омекна времето, гарваните с крясък напуснаха лозето и накацаха на стария орех, извисяващ се в средата на двора, като Дървото на живота. Мъдро и вечно насред побеляващият свят.

Откъм стопанските постройки се чуха викове, някой душмански псуваше. Изпищя жена, тресна се врата, издрънча счупен прозорец.

- Мамка му – ревеше стопанинът – едър, червендалест здравеняк, потящ се обилно под засипващият го сняг. Зачервен, пухтеше издул бузи, жилите на врата му бясно пулсираха, щяха да гръмнат. Зад него подсмърчаше дребна, хрисима женица, загубила шарената си кърпа за глава и младостта си, в неразборията на съвместният им живот, стиснала молитвено ръце, опяваше:

- Боже-е-е, Боже!... Затриха ни душманите, Боже!... Господ да ги изтръшква всите, Боже, гръм да ги удари, да ги изпепели, Боже, бял ден да не видят, така направи, Боже, че очичките им да изтекат, дано в Дунава се удават, цял живот по чужди друми да крачат и своето си да не найдат, Боже…

- А, стига рева, ма!...Стига оплаква, че като хвана дряновата… - пенеше се мъжът й. - Мамка им, и хайдуци, аз на тях… Само да ми паднат…

От към къщата дотича зетят. След него дъщерята и децата. Тичаха голи и боси, тъй както ги бе заварила новината, направо от горещата соба, през снега, с ужас в очите, невярващи:

- Татьо, кво стана бе?  Татьо?

- Кво стана ли?... Някой е отворил вратата на свинарника, неговата мамица, и прасетата са изчезнали…

- Ама как бе… Може ли от вятъра вратата да се е отворила,  да са излезли…?

- Как така всичките, и двайсетте ли бе?

- Не, само нерезът е останал. Стои, пули се срещу отворената врата, как не е излязъл и той, не знам. Нерез... Пфу!... Прави се на глиган, ама не е!

- Хайде – нареди зетят - Идете се облечете, мръква, прасетата трябва да намерим, чувате ли?...Прасетата, на всяка цена! Без прасета, Коледа няма да има! Бягайте-е-е…

А валеше! Така хубаво, красиво и спокойно. Дори ятото опърпани, вечно гладни и злонравни гарвани, се бяха одремали в короната на дървото. Вечното. И се чувстваха значими, като коледна окраса.

И Гоце спа спокоен тая нощ. Дори свинята майка си бе отишла.

Въобще, цялата Коледа премина спокойно. За пръв път от толкова зими насам.

 

Румен Романов

 

24.12.2009 г.

                          image

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 




Гласувай:
29



Следващ постинг
Предишен постинг

1. veninski - Радвам се, че пак си тук, приятелю!
24.12.2009 04:28
Радвам се, че пак си тук, приятелю!
цитирай
2. dorichela - Странен начин с убийство и жертв...
24.12.2009 04:29
Странен начин с убийство и жертвоприношение да честваш раждане.. брррр :)
цитирай
3. tit - Дали могат всичките прасета да избягат?!:)
24.12.2009 07:25
И не могат вечно да бягат...

Светли празници!:)
С по-малко ритуали и повече вяра!:)))
цитирай
4. ckarlet - Радвам се и аз, че отново си тук, R...
24.12.2009 09:22
Радвам се и аз, че отново си тук, Romanov!!!
По Коледа наистина ставали чудеса!:)
Весели и щастливи празници ти желая, Romanov!

цитирай
5. min11hetep - Romanov,
24.12.2009 09:45
това се казва Коледно чудо - да се завърнеш с гръм и трясък, чакан у дома :):):):):)
Ха, добре дошъл, че много ти се радвам! А стихче... като ми дойде музата :)
Весели празници с много настроение и усмивки! :):):):):):):)
цитирай
6. miaa - Поклон пред теб и словото ти!
24.12.2009 09:45
Поклон пред теб и словото ти!
Радвам се, че си тук в навечерието на Коледа!
Много е тъжно, когато опорочим и пратим в забвение най- ценните христянски добродетели!
Вярата, само тя ще ни избави от духовната смърт!
Благодаря ти за споделените мигове, Романов!
цитирай
7. sestra - Вижда ми се много интересен този разказ,
24.12.2009 09:57
ще се върна да го прочета, Романов, пожелавам ти весел и светъл празник !
цитирай
8. mariani - Поздрави
24.12.2009 10:17
за това, че се върна!
Усмихнати и хубави празнични дни ти пожелавам, romanov!
цитирай
9. hel - Радвам се, че си тук. Разби ме с този ...
24.12.2009 11:07
Радвам се, че си тук.
Разби ме с този разказ. От малка се чудя на хората - как могат с любов да отглеждат кокошки, зайци, прасета, да им се радват, да ги галят, да ги обичат и накрая да им сложат нажа!?!?
Благодаря за този разказ и за тази позиция!
Весели празници!
цитирай
10. romanov - Коледа е:)
24.12.2009 11:37
veninski написа:
Радвам се, че пак си тук, приятелю!

цитирай
11. romanov - Странен? Недопустим е..:)
24.12.2009 11:38
dorichela написа:
Странен начин с убийство и жертвоприношение да честваш раждане.. брррр :)

цитирай
12. romanov - ckarlet Благодаря!Весели празници и на теб!
24.12.2009 11:39
ckarlet написа:
Радвам се и аз, че отново си тук, Romanov!!!
По Коледа наистина ставали чудеса!:)
Весели и щастливи празници ти желая, Romanov!


цитирай
13. romanov - Хубав и на теб:)) Няма бегане:) Човекът е всесилен, освен всеяден:)
24.12.2009 11:41
tit написа:
И не могат вечно да бягат...

Светли празници!:)
С по-малко ритуали и повече вяра!:)))

цитирай
14. romanov - Хубав и на теб:))
24.12.2009 11:41
ckarlet написа:
Радвам се и аз, че отново си тук, Romanov!!!
По Коледа наистина ставали чудеса!:)
Весели и щастливи празници ти желая, Romanov!


цитирай
15. romanov - Мина:) Има време за всичко, хубави празници!:)
24.12.2009 11:45
min11hetep написа:
това се казва Коледно чудо - да се завърнеш с гръм и трясък, чакан у дома :):):):):)
Ха, добре дошъл, че много ти се радвам! А стихче... като ми дойде музата :)
Весели празници с много настроение и усмивки! :):):):):):):)

цитирай
16. romanov - миаа, благодаря, весели празници!:)
24.12.2009 11:46
miaa написа:
Поклон пред теб и словото ти!
Радвам се, че си тук в навечерието на Коледа!
Много е тъжно, когато опорочим и пратим в забвение най- ценните христянски добродетели!
Вярата, само тя ще ни избави от духовната смърт!
Благодаря ти за споделените мигове, Романов!

цитирай
17. romanov - sestra благодаря, весел и на теб:)!
24.12.2009 11:48
sestra написа:
ще се върна да го прочета, Романов, пожелавам ти весел и светъл празник !

цитирай
18. romanov - mariani :) ХУбави празници и на теб!:)
24.12.2009 11:49
mariani написа:
за това, че се върна!
Усмихнати и хубави празнични дни ти пожелавам, romanov!

цитирай
19. romanov - hel Благодаря!Весели празници:)
24.12.2009 11:50
hel написа:
Радвам се, че си тук.
Разби ме с този разказ. От малка се чудя на хората - как могат с любов да отглеждат кокошки, зайци, прасета, да им се радват, да ги галят, да ги обичат и накрая да им сложат нажа!?!?
Благодаря за този разказ и за тази позиция!
Весели празници!

цитирай
20. mikaela19 - Весела Коледа:) Пожелай си нещо в ...
24.12.2009 12:10
Весела Коледа:)
Пожелай си нещо в полунощ:)
цитирай
21. romanov - mikaela19 Непременно! Ама само едно ли...:))))
24.12.2009 12:13
mikaela19 написа:
Весела Коледа:)
Пожелай си нещо в полунощ:)

цитирай
22. hope17 - В навечерието на Бъдни вечер
24.12.2009 12:15
здравей Румене, добре си се завърнал :)) Съвсем наскоро писах, че Коледа е рожденият ден на Бога вътре в нас, затова имаме повод да празнуваме по-смислени от когато и да било ! Човекът върви през света с надежда, а надеждата се подклажда от вяра...вярата в основата си е любов, защото Бог е любов! На теб и всички българи желая днес да отворят сърцата си и да отдадат топлина и любов на другите, да бъдат по- добри и очите да блестят от споделено щастие ! Светли Коледни празници !
цитирай
23. mikaela19 - romanov
24.12.2009 12:18
Започни с едно но да е от сърцето:)
Останалите....ще бъдат винаги с теб:)
цитирай
24. basst - Добре дошъл. . . . отново :) Радвам ...
24.12.2009 12:19
Добре дошъл.... отново :) Радвам се, че си тук :)*
Весела Коледа! :)
цитирай
25. romanov - hope17 благодаря! :) Хубави и на теб!
24.12.2009 12:22
hope17 написа:
здравей Румене, добре си се завърнал :)) Съвсем наскоро писах, че Коледа е рожденият ден на Бога вътре в нас, затова имаме повод да празнуваме по-смислени от когато и да било ! Човекът върви през света с надежда, а надеждата се подклажда от вяра...вярата в основата си е любов, защото Бог е любов! На теб и всички българи желая днес да отворят сърцата си и да отдадат топлина и любов на другите, да бъдат по- добри и очите да блестят от споделено щастие ! Светли Коледни празници !

цитирай
26. romanov - mikaela19:) Весели празници от мен:)
24.12.2009 12:23
mikaela19 написа:
Започни с едно но да е от сърцето:)
Останалите....ще бъдат винаги с теб:)

цитирай
27. romanov - basst ! :)) Отново, отново:)) Хубнави празници:)!
24.12.2009 12:25
basst написа:
Добре дошъл.... отново :) Радвам се, че си тук :)*
Весела Коледа! :)

цитирай
28. tili - Добре се завърнал!
24.12.2009 12:37
Най ме е страх от вторично подивели прасета!
Весела Коледа!!!
цитирай
29. mileidi46 - Aaaaaaa,eto te...
24.12.2009 12:48
Ve4e mi lipsva6e mnogo tuk....
Radvam se,dano ne iz4ezne6 pak....Usmivki i dobri pojelaniq...
цитирай
30. mamas - Весела Коледа!
24.12.2009 14:31
Щастлива и успешна Нова година!
цитирай
31. andi2 - много правилна постъпка на твоя ...
24.12.2009 15:00
много правилна постъпка
на твоя герой
Коледа ще съществува и без огромните количества храна , изяждани на прзника .
:)
жив и здрав
и творчески успехи
:)
цитирай
32. romanov - tili Благодаря и Весели празници;:))
24.12.2009 15:28
tili написа:
Най ме е страх от вторично подивели прасета!
Весела Коледа!!!

цитирай
33. romanov - mileidi46 Благодаря ти! Весели празници:)!
24.12.2009 15:29
mileidi46 написа:
Ve4e mi lipsva6e mnogo tuk....
Radvam se,dano ne iz4ezne6 pak....Usmivki i dobri pojelaniq...

цитирай
34. romanov - mamas :)) Весели празици!
24.12.2009 15:30
mamas написа:
Щастлива и успешна Нова година!

цитирай
35. romanov - andi2 Весели празници:)
24.12.2009 15:31
andi2 написа:
много правилна постъпка
на твоя герой
Коледа ще съществува и без огромните количества храна , изяждани на прзника .
:)
жив и здрав
и творчески успехи
:)

цитирай
36. kasnaprolet9999 - Радвам се, че си тук,
24.12.2009 16:01
видях те отпред, но не те прочетох, защото елхата ме чака да я украсуя, ще го направя по-късно, сигурна съм, че е хубаво, желая ти весели празници!!!
цитирай
37. totoni - Благодаря ти, че пак си тук! Ве...
24.12.2009 16:04
Благодаря ти, че пак си тук!
Весела Коледа и прекрасна нова година ти желая!
цитирай
38. mirandolina - Ха-ха !
24.12.2009 16:14
Ха-ха...да, да, даааа...да си нерез е отговорност !:))) Но пък е хубаво, че няма да е "пържола" на коледната трапеза...
Весели празници !:)))
цитирай
39. allbi - Весели празници :)
24.12.2009 16:39
Светлина и топлина за теб и любимите ти хора !!!
цитирай
40. romanov - kasnaprolet9999 :)) Благодаря:)) Поздрави и весели празници!
24.12.2009 17:39
kasnaprolet9999 написа:
видях те отпред, но не те прочетох, защото елхата ме чака да я украсуя, ще го направя по-късно, сигурна съм, че е хубаво, желая ти весели празници!!!

цитирай
41. romanov - totoni и аз ти благодаря! весели празници:)
24.12.2009 17:39
totoni написа:
Благодаря ти, че пак си тук!
Весела Коледа и прекрасна нова година ти желая!

цитирай
42. romanov - Весели и на теб!
24.12.2009 17:42
mirandolina написа:
Ха-ха...да, да, даааа...да си нерез е отговорност !:))) Но пък е хубаво, че няма да е "пържола" на коледната трапеза...
Весели празници !:)))

цитирай
43. romanov - allbi благодаря, хубави да са и за теб!:)
24.12.2009 17:43
allbi написа:
Светлина и топлина за теб и любимите ти хора !!!

цитирай
44. cecka1504 - Ето това е различният поглед отн...
25.12.2009 05:37
Ето това е различният поглед относно Празника :)
Радвам се, че си тук!
Честито Рождество!
цитирай
45. romanov - cecka1504 И на теб!
25.12.2009 10:57
cecka1504 написа:
Ето това е различният поглед относно Празника :)
Радвам се, че си тук!
Честито Рождество!

цитирай
46. engy - :-)
25.12.2009 14:06
топла, свята и споделена и на теб!:)
цитирай
47. lotos16 - Честита Коледа, Румене!
25.12.2009 16:36
Весело посрещане на празника!
Отново си във вихъра си и на висота. Поздравления!
Няма да развалям празничното настроение с разсъждения за религията.
Иначе всички обичаме свинските пържоли, нали?
Пожелавам ти здраве, радост и светли дни на теб и твоето семейство! :))))
цитирай
48. romanov - engy Благодаря ти! Весели празници:)
25.12.2009 18:38
engy написа:
топла, свята и споделена и на теб!:)

цитирай
49. romanov - lotos16 Весело посрещане и на теб! И наздраве;))
25.12.2009 18:39
lotos16 написа:
Весело посрещане на празника!
Отново си във вихъра си и на висота. Поздравления!
Няма да развалям празничното настроение с разсъждения за религията.
Иначе всички обичаме свинските пържоли, нали?
Пожелавам ти здраве, радост и светли дни на теб и твоето семейство! :))))

цитирай
50. min11hetep - Честито Рождество Христово, РомАнов! :)
25.12.2009 22:40
Бяло, бяло е в душата ми...
И в бяло
лотосът на кетера цъфти.
Бяла е душата твоя цяла -
в чистота и светлина
за много вдъхновени дни!

Здраве, благоденствие и много любов
на Рождеството свято ти желая! :):):):):)
цитирай
51. romanov - Мина! От сърце благодаря!,
26.12.2009 06:04
за пожеланията, поднесени в твой типично стил! :))
Желая ти весели празници!
цитирай
52. to4ka - . ...
26.12.2009 11:24
4udeh se za6to Go6o postoqnno rovi s kra4e v prastta, a tq kakva bila rabotata... Mislq, 4e tazi Koleda 6te izqm 1 parjolka po-malko :) Pozdrav! Veseli praznici!
цитирай
53. vanya70 - Привет отново тук! :)
26.12.2009 11:50
А разказът ме натъжава и замисля... с този поглед към вярата и религията... и не само... Благодаря ти!

Пожелавам ти топли и споделени празнични дни!:)
цитирай
54. romanov - to4ka благодаря! Весели и на теб!
26.12.2009 14:30
to4ka написа:
4udeh se za6to Go6o postoqnno rovi s kra4e v prastta, a tq kakva bila rabotata... Mislq, 4e tazi Koleda 6te izqm 1 parjolka po-malko :) Pozdrav! Veseli praznici!

цитирай
55. romanov - vanya70 Хубави празнични дни и на теб!
26.12.2009 14:31
vanya70 написа:
А разказът ме натъжава и замисля... с този поглед към вярата и религията... и не само... Благодаря ти!

Пожелавам ти топли и споделени празнични дни!:)

цитирай
56. iliada3 - Весела Коледа
26.12.2009 19:02
Честита Коледа!
Най-искрени благопожелания за здраве и сили,
за ползотворни дела,
за топлота и доброта - дарявани и получавани,
за дни на радост с усмивки и веселие,
за мигове на сбъднати мечти.
цитирай
57. panazea - Tradiziite
26.12.2009 20:23
moje da sa grozni ponqkoga!
Kogato gledah dokumentalniq film kak kolqt prasetata,ne mojah da qm meso edin mesez.Podrejdaha prasetata v kolovozi , a te krotko vyrvqha kym svoqta gibel i dover4ivo otivaha pri kasapina!I nie prili4ame na tqh.
Tazi Koleda ste karam bez svinsko.
цитирай
58. romanov - iliada3 Благодаря ти и весели празници:)
26.12.2009 21:26
iliada3 написа:
Честита Коледа!
Най-искрени благопожелания за здраве и сили,
за ползотворни дела,
за топлота и доброта - дарявани и получавани,
за дни на радост с усмивки и веселие,
за мигове на сбъднати мечти.

цитирай
59. romanov - panazea Традициите идват от едни други времена, в които ...
26.12.2009 21:28
panazea написа:
moje da sa grozni ponqkoga!
Kogato gledah dokumentalniq film kak kolqt prasetata,ne mojah da qm meso edin mesez.Podrejdaha prasetata v kolovozi , a te krotko vyrvqha kym svoqta gibel i dover4ivo otivaha pri kasapina!I nie prili4ame na tqh.
Tazi Koleda ste karam bez svinsko.



..съвременните представи за милосърдие и човечност са били непознати.
Осъвременяването им днес обаче е диващина!
цитирай
60. panazea - Edva li takyv milostiv Bog kato Hristos,
26.12.2009 21:39
Bi pojelal da kolim v negova 4est!
Qsno e ,4e tradiziite sa varvarski!
Romanov,
radvam se, 4e te srestam.
Ako pozvolish , ste vkliu4a link kyk tosi razkas vyv virtualna1biblioteca.
цитирай
61. romanov - panazea Няма проблеми!
27.12.2009 06:04
panazea написа:
Bi pojelal da kolim v negova 4est!
Qsno e ,4e tradiziite sa varvarski!
Romanov,
radvam se, 4e te srestam.
Ako pozvolish , ste vkliu4a link kyk tosi razkas vyv virtualna1biblioteca.

цитирай
62. анонимен - Весели празници!
28.12.2009 10:22
въпреки разказа.
цитирай
63. daringrain - Вместо коментар...
28.12.2009 11:48
http://www.hulite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=117395&mode=&order=0&thold=0

:)
Светло и топло да ти е!
цитирай
64. romanov - Весели празници!
29.12.2009 10:07
анонимен написа:
въпреки разказа.

цитирай
65. romanov - daringrain :) Благодаря, че намина:)Весели празници!
29.12.2009 10:07
daringrain написа:
http://www.hulite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=117395&mode=&order=0&thold=0

:)
Светло и топло да ти е!

цитирай
66. him - Ура,
30.12.2009 00:45
доста драго ми стана, че отново чета твой разказ. И ти пожелавам приятно изкарване на новата година и нека ентусиазма ти не стихва.
цитирай
67. romanov - him :) Весела нова година и на теб!
30.12.2009 08:59
him написа:
доста драго ми стана, че отново чета твой разказ. И ти пожелавам приятно изкарване на новата година и нека ентусиазма ти не стихва.

цитирай
68. allbi - :)
30.12.2009 15:28
Жив, здрав и

ЩАСТЛИВА 2010 ГОДИНА :)
цитирай
69. smile999 - Весела Нова година Романов! С ...
30.12.2009 16:31
Весела Нова година Романов!
С постни пържолки и сухо винце!;):)
цитирай
70. romanov - allbi! Здраве и живот да е ! Благодаря, весел празник!:)
31.12.2009 19:19
allbi написа:
Жив, здрав и

ЩАСТЛИВА 2010 ГОДИНА :)

цитирай
71. romanov - smile999:))) Усмивчице! Наздраве и от мен:)) С каквото дал Бог и с много настроение!
31.12.2009 19:20
smile999 написа:
Весела Нова година Романов!
С постни пържолки и сухо винце!;):)


Весело посрещане!
цитирай
72. ckarlet - ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА - 2010! Много ...
01.01.2010 01:44
ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА - 2010!
Много щастие и любов в твоя живот, Romanov!
цитирай
73. romanov - За много години, благодаря ти и наздраве!:)))
01.01.2010 10:36
ckarlet написа:
ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА - 2010!
Много щастие и любов в твоя живот, Romanov!

цитирай
74. inel379 - ЧЕСТИТА НОВА ГОДИНА!:)
04.01.2010 01:53
Здраве, мъдрост, любов и вдъхновение,
за да продължиш да ни радваш с всяко свое творение!
Любопитството си към живота да не губиш,
винаги да има на какво да се чудиш!
И дано да е повече доброто,
а през глава да бяга злото!:)
Наздраве с усмивка!:)
цитирай
75. romanov - inel379 Благодаря!И наздраве;)) Както почваме седмицата, няма отрезняване;)))
05.01.2010 07:40
inel379 написа:
Здраве, мъдрост, любов и вдъхновение,
за да продължиш да ни радваш с всяко свое творение!
Любопитството си към живота да не губиш,
винаги да има на какво да се чудиш!
И дано да е повече доброто,
а през глава да бяга злото!:)
Наздраве с усмивка!:)

цитирай
76. pumona - Етимологично...
05.01.2010 12:09
като деца предполагахме - думичката Коледа произлиза от - коля
цитирай
77. romanov - аз все си мислех, че е от съседа руснак - дедо Коля..:)))
05.01.2010 12:52
pumona написа:
като деца предполагахме - думичката Коледа произлиза от - коля

цитирай
78. aqualia - Браво! Това е един от най-хубавите коледни разкази, които съм чела
25.01.2010 08:55
За жалост, човекът е всеядно, което няма мярка в нищо!
цитирай
79. romanov - Никога не е късно да се променим:)
28.01.2010 14:27
aqualia написа:
За жалост, човекът е всеядно, което няма мярка в нищо!

цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930